Vad krävs för ombyggt fordon?

Ett ombyggt fordon är kort och gott en serietillverkad bil som har tagits i bruk och med utgångsläge från den ursprungliga stommen och kaross ändrats av enskild person för eget bruk i ett omfång som får de tidigare egenskaperna och prestandan att förändras i högre grad. Grundkonstruktionen ska dock utan svårigheter kännas igenom oavsett utförda ändringar.

vad krävs för ombyggt fordon

Ombyggt fordon

Vad innebär ett ombyggt fordon och vad krävs? Nedan listar vi vad som krävs för att registrera fordonet som ett ombyggt fordon.

  • Ta bort tak till cab på fordon som har självbärande kaross.
  • Ta bort tak till cab och utföra ett motorbyte vars effektökning ligger på max 20% samt vridmomentökning på max 10% på fordon med självbärande kaross.
  • Byte av fram- och bakvagn, växellåda, motor, bromssystem och styrning.
  • Förlängning av fordon (limousine)
  • Förkortning av fordon inom rimliga gränser
  • Personbil som man bygger om till pickup med samma totalvikt (gäller enbart fordon med självbärande kaross)
  • Ändring av antal dörrar (gäller enbart fordon med självbärande kaross)
  • Ändring till bakhjulsdrift (om det kan göras utan större ingrepp i stommen)

Fordon med ett chassi som är byggt på bärande bottenplatta eller ram och där den ursprungliga karosserin byts ut mot annat anses också som ett ombyggt fordon, dock under förutsättningen att chassit med hänsyn till axelavstånd, motoreffekt och hjulupphängning är oförändrat.

Med begreppet ”utbytt” menar man att komponenter har bytts ut mot andra komponenter som har annan prestanda eller funktion är den ursprungliga delen.

Vridmoment och effekt

För ett ombyggt fordon gäller den effekt och vridmoment som tillverkaren har tilldelats fordonet som max. Om det inte finns någon sådan uppgift från producenten kan vridökning med 10% och effektökning med 20% vara okej. Detta gäller utifrån fordonets originalmotor.

Vad gäller för avgas?

För ombyggda fordon från 1975 eller tidigare finns inget krav på avgascertifierad motor. Det betyder att man kan ändra och byta fritt så länge man ligger inom gränsen för vridmoment och effekt.

Årdmodell från 1976 och nyare behöver man ett avgasintyg från motortillverkaren om man vill byta till en motor utan katalysator.

Byter man till en motor med katalysator behövs inget intyg. Motorn ska klara av utsläppsprovet vid en besiktning.

Årsmodell 1980–99 (dieselmotor)

Kräver inget avgasintyg, men motorn ska klara avgaskontroll vid besiktning och ha en köldstartanordning.