Semi slicks däck

Det är ett sätt att använda högpresterande däck på vägen: semi slicks däck. Dessa däck är helt enkelt räfflade slitbanor. Som ett resultat är deras prestanda vad gäller fäste relativt sämre men spåren tillåter dränering för att hindra vattenplaning. semi slicks däck är däck godkända för vägtrafik för att få ut så mycket som möjligt av ditt fordons prestanda. Dessa däck är bra för banan men hjälper dig inte så mycket på vägen.

Det finns ett antal olika namn och symboler för de däck som används i tävlingsmiljöer: r däck, racingdäck, innerslangar, tävlingsdäck, slicks, med mera.

R däck vanligaste termen för denna typ av däck, och de skiljer sig markant från vanliga bildäck. Själva ramen är mycket styvare för att motstå sidokrafter. Dess yta är gjord av en gummiblandning som är beroende av betydande uppvärmning för maximal effekt.

Detta så att de kan arbeta bäst för sitt primära mål, nämligen tävling. Som ett resultat har r däck alltid bättre grepp vid förhöjda temperaturer, men tappar prestanda och grepp vid normala temperaturer (när andra däck har bäst grepp).

De flesta racingdäck är godkända för användning på väg, men vissa modeller kan kräva speciella färdigheter för korrekt användning. Därför ska man generellt inte köra med r däck om man inte är skicklig på att köra.

semi slicks däck

Vad är ett R-däck?

Vi hör ofta att r däck är väglagliga racingdäck. Men om man utgår från racing som definition kan det finnas några omfattande bestämmelser om hur man ska använda olika typer av däck i en given serie.

Vanligtvis listar man bara några olika produkter och modeller som är godkända i racingserier och dessa kallas r däck. I själva verket är det bättre att säga att däcken är gjorda av en speciell sorts mjuk gummiblandning och därför har mycket bra grepp under specifika omständigheter och förhållanden.

De har inte samma livslängd som däck avsedda för normal vägtrafik, men är inte heller avsedda att användas vid samma typ av körning. Dessutom definieras ett racing däck ofta av styvare sidoväggar och ramar, så det böjer sig inte lika lätt som ett vanligt gatudäck under intensiv körning på vägen.

Med r däck sänks lufttrycket för att ge bättre grepp vilket gör att ramen fortfarande tål trycket. Till skillnad från vägdäck, där är det viktigt att öka trycket så att ramen inte böjer sig i kurvorna.