Lufttryck rallydäck

Lufttryck rallydäck? Professionella tävlings- och rallyförare lägger betydligt mer fokus på sina däcks tryck än en ordinär bilförare. Inom elitnivå på rallysport, till exempel, kalibreras däckstrycket före varje etappstart, eftersom optimal prestanda för däcken är beroende av att ha det perfekta trycket.

Luftens betydelse för däck är lika väsentlig som för en motors livslängd och till och med för människor. Om däcket inte har tillräckligt med luft inuti kan prestandan försämras. För lågt tryck orsakar överhettning av däcket, medan ett alltför lågt däck kan sätta förarens och co-driverns säkerhet på spel.

Eftersom trycket ökar i takt med temperaturen måste däckstrycket kontinuerligt justeras för att säkerställa optimal prestanda.

Lufttryck rallydäck

Varför är lufttrycket så viktigt?

Rallysport är känd för att ha de största variationerna i däckstryck inom motorsport – med fluktuationer på upp till 30 procent (jämfört med 10 procent inom Formel 1). Detta kan förklaras av flera faktorer:

  • Rallydäck utsätts konstant för både longitudinella (acceleration, inbromsning) och laterala (centrifugala, centripetala) krafter.
  • Skuminlägg som monteras inuti däckens hölje är en värdefull tillgång om en förare drabbas av punktering, men de bidrar också till ökat däcktryck.
  • En dåligt justerad bil och de upprepade påfrestningarna som däcken utsätts för när de landar efter hopp eller träffar stenar, genererar också högre tryck inuti däcket.

Detta lufttryck ska du ha

Att optimera dina däcks prestanda kan ge dig en betydande fördel, eller i värsta fall placera dig på samma nivå som de bästa konkurrenterna. Dock, om du inte förstår hur de fungerar, kan du inte bara missa viktig prestanda, utan även orsaka att din tävlingsbil känns obalanserad eller rentav okontrollerbar.

Även om varje däck är unikt, finns det vanligtvis riktlinjer om de ideala lufttrycket för dina specifika tävlingsdäck. Om du inte kan hitta dessa, används ofta generaliserade tabeller som en första referens.

Väldigt lätt rallybil < 800kg - 1.5 – 2.0 BAR

Lätt 800kg – 1000kg - 1.6 – 2.2 BAR

Tung 1000kg – 1400kg - 2.0 – 2.75 BAR

Väldigt tung > 1400kg - 2.5 – 2.75 BAR