När uppfanns bilen?

På 1700-talet började man experimentera med att placera motorn bak i vagnen i stället för hästen längst fram. Bilen blev svaret på fantasin om den "självkörande vagnen". Idag är bilen uppenbar och kontroversiell. Bilen har gett oss ökad mobilitet såväl som avgaser, och symboliserar frihet och en framtidstro som miljöhot.

De ursprungliga motorerna var ineffektiva och hade höga utsläpp. Idag investerar biltillverkare i starkare motorer, renare drivmedel och alternativa konstruktioner.

Med massproduktion på 1900-talet kunde bilen bli medelklassens egendom. "Bubblan", faktiskt känd som Volkswagen Type 1, med 22 000 000 tillverkade enheter, är den mest producerade bilen i världen.

När uppfanns bilen?

Bilens historia

Historian började med ångkraften. Åren 1769–1770 fick fransmannen Joseph Cugnot i uppgift av den franska armén att bygga en ångdriven vagn, sagt och gjort tillverkade Joseph den första ångdrivna ”bilen”. Vagnens styrmekanism fungerade dock inte så bra och redan 1771 körde den in i en mur och förstördes i vad som kallas världens första bilolycka.

Under följande femtio åren konstruerade en mängd olika ”ångmobiler”, dock slog de aldrig igenom och har blivit en historisk parentes innan järnvägen slog igenom.

Med en förbränningsmotor, som är betydligt lättare än en ångmaskin, öppnade sig nya möjligheter för självgående vagnar. Tysken Karl Benz (1844–1929) designade en trehjulig motoriserad bil 1885. Bertha Benz, uppfinnarens fru och affärspartner, blev den första personen som reste en lång sträcka redan 1888, 106 km från Mannheim till Pforzheim och tillbaka nästa dag. Med denna roadtrip visade hon bilens potential som ett fordon för att resa längre sträckor.

Säkerheten

Säkerhetsfrågorna började bli mer och mer centrala. Svenska Vattenfall utvecklade tvåpunktsbältet 1952 och några år senare patenterade flygingenjören Nils Bohlin trepunktsbältet som blev en del av standardutrustningen på Volvo 1959 och stärkte företagets varumärke. Svenska bilar har med tiden blivit ett av de säkraste fordonen i världen. Säkerhetsbälten är fortfarande en av de viktigaste komponenterna i ett fordons säkerhetssystem.

Idag finns det både "passiva" och "aktiva" säkerhetssystem. Säkerhetsbälten är ett exempel på ett passivt system som minimerar skadorna vid en olycka. Aktiva system syftar till att minska risken för olyckor. Några av dessa system är ABS (låsningsfria bromssystem) och ESP (anti-slip system).