Hur fungerar en mekanisk bränslepump?

Bränslepumpen är en betydelsefull del av bilens bränslesystem. Pumpens primära uppgift är att skicka bränsle från tanken bak i bilen, till motorrummets mätsystem. Ett exempel på ett sådant system är en förgasare. Bränslepumpen kan vara både av mekanisk och elektrisk typ. Men hur fungerar en mekanisk bränslepump och vad är det?

hur fungerar en mekanisk bränslepump

Vad är en mekanisk bränslepump?

Bränslepumpar som är av mekanisk typ finns vanligtvis i bilar med förgasare, och ger bränsle vid lågt tryck. Medan elektriska pumpar använder man i bilar med en injektor, de ansvarar då för att leverera bränsle under högt tryck.

Den mekaniska bränslepumpen finns beläget utanför bränsletanken eller nära förgasaren. Men hur fungerar en mekanisk bränslepump? Jo det fungerar genom att de drivs av en kamaxel via en mekanisk anordning som inverkar på ett membran, detta görs via en tryckfjäder och returfjäder som då trycket membranet tillbaka.

Membranet fungerar sedan genom att de varierar volymen i en kammare och med hjälp av backventiler som är in- och utgående styrs bränslet till förgasaren eller insprutningssystemet. När man har uppnått rätt tryck ger tryckfjädern efter vilket leder till att bränslepumpen slutar mata. I förbindelse till denna mekaniska bränslepump sitter det oftast ett bränslefilter och en vattenavskiljare. 

I dieselmotorer kallar man bränslepump även för matarpump. På en bil som drivs med en dieselmotor sitter bränslepumpen på insprutningspumpen. Bränslepumpen består av en kolv med backventiler och har ett högt tryck.

Bränslet matas sedan konstant till insprutningspumpen, där det finns en överströmningsventil vars syfte är att göra så att bränslet inte fortsätter levereras när korrekt tryck har uppnåtts.

När korrekt tryck har uppnåtts öppnas överströmningsventilen vilket levererar bränslet tillbaka till bränsletanken. Innan diesels når bränslepumpen filtreras bränslet via ett grovfilter och en vattenavskiljare, efter detta filtreras dieseln ytterligare en gång genom ett finfilter innan dieseln slutligen når insprutningspumpen.

Mekaniska bränslepumpar är gamla och otillräckliga för dagens moderna motorers bränslesystem, och har blivit ersatt av elektriska bränslepumpar.