EBC Brakes Racing - Bromskomponenter avsedda specifikt för bankörning

 

Efter ett omfattande utvecklingsprogram, tusentals timmars dynotestning och byggandet av en helt ny produktionslinje, kan EBC stolt lansera ett nytt sortiment av högpresterande bromskomponter avsedda specifikt för bankörning. 

Dessa bromsbelägg, bromsskivor och bromsok säljs under det nybildade varumärket: EBC Brakes Racing.

EBC Brakes Racing grundades 2015 som EBC:s svar på den växande ban- och tävlingsmarknaden. Under de senaste 35 åren har EBC brakes blivit världsledande inom performance och trackday marknaden och lyckats etablera sig som det mest använda märket för bilentusiaster runtomkring i världen. Anledningen till framgången är en produktlinje av hög kvalitet från Storbritannien, till motiverade priser. 

När man startade EBC Racing-divisionen var målet enkelt: Kombinera ett kompromisslöst tänk med över 35 års erfarenhet av bromsvetenskap, för att konstruera bromsprodukter med den bästa kvaliteten som erbjuder oöverträffade prestandanivåer. 

Eftersom moderna fordon blir allt tyngre och utvecklar mer effekt, blir påfrestningen på bromssystemet högre än någonsin, särskilt under körning på bana. Många originalbromssystem är helt enkelt otillräckliga för högpresterande körning och bananvändning, särskilt i de fall där bilen är trimmad. 

 

EBC Racings produktlinje består av flera alternativ som passar allt från snabba gatbilar upp  till rena tävlingsmaskiner. 

Vare sig det är EBC:s högst presterande bromsbelägg någonsin RP-1™, eller deras högteknologiska EBC Balanced Brake Kits™, har EBC exakt konstruerat och testat sina produkter noggrant för att säkerställa att de uppfyller deras krävande standard och tål pålitligt de påfrestningar som uppstår under den mest extrema körningen. 

Fördelarna med att all konstruktion och tillverkning av varje EBC Racing-produkt sker in-house och från en grundidé, är påtagliga. EBC arbetar inte på gamla sätt, det har inga föruppfattningar som begränsar deras ambition, och framförallt så jämför de sina produkter med de bästa produkterna deras konkurrenter har att erbjuda, så de vet vad de måste slå. 

EBC har hittills investerat miljoner i EBC Racing-programmet och utvidgar sitt huvudkontor i Northampton, Storbritannien för att inkludera en toppmodern produktionslinje med nya maskiner för tillverkning och montering av deras nya produktlinjer. 

Hittills har kunder alltid varit tvungna att välja; välj hög prestanda och betala ett högt pris, eller välj ett budgetalternativ, ofta tillverkat i Fjärran Östern, och lev med den tillhörande kompromissen i kvalitet, prestanda och livslängd. 

EBC har bestämt sig för att revolutionera bromsmarknaden genom att erbjuda produkter som inte kompromissar när det kommer till prestanda, till kunder med rimliga budgetar. 

EBC Brakes Racing tillhandahåller bilentusiaster runt om i världen med produkter av kvalitet från Storbritannien med rättvisa priser, samtidigt som de håller sig fast vid deras mantra om att utveckla bromsprodukter som erbjuder enastående bromsprestanda.

 

Apollo Balanced Brake Kits

EBC Racings Balanced Brake Kits ™ representerar den ultimata uppgraderingen av bromsprestanda. De ökar bromskänslan och förkortar bromssträckan avsevärt, oavsett om de används på gatan eller på banan.

Förutom den vanliga "big brake kit" hårdvaran (bromsok, skivor, belägg) inkluderar varje EBC Balanced Brake Kit ™ även främre och bakre bromsslangar, bakre bromsbelägg och 1L bromsvätska. EBC kan, genom att tillhandahålla hårdvara för både fram- och bakaxeln, bibehålla en optimal bromsbalans vilket leder till kortast möjliga bromssträcka och ökad körbarhet när du kör på gränsen. 

EBCs filosofi är enkel; Bättre hårdvara = Bättre prestanda.

Varje bromskit är skräddarsytt och konstruerat exakt för det specifika fordonet; noggrant utvald diameter på skivan kombinerat med bromsokens kolvområde, garanterar att full ABS-funktion bibehålls och garanterar även att den nya bromshårdvaran integreras sömlöst med OE-huvudcylinder och bakre bromsok. 

 

Specifikationer bromsok:

•  FEA-optimerad bromsokskropp av aluminium, förstärkt med klass 12.9-bultar för marknadsledande bromsoksstyvhet.
•  Välj mellan "road" -varianten med dammskyddstätningar eller "race"-varianten med inre packboxtätningar.
•  Luftningsnipplar i rostfritt stål och glidplattor för ökad livslängd.
•  100% gjutna, bearbetade, monterade och trycktestade i Storbritannien.
•  Använder en vanlig utformning av belägg som passar flera olika tillverkare, när du använder ett EBC-bromsok binder du dig inte till att använda EBC-belägg.
•  Finns i färgerna: röd, svart, gul och blå 

Specifikationer bromsskivor:

•  Finns i storlekarna 300-355mm beroende på hjulets diameter.
•  Helt flytande patenterad SD-Drive ™-teknologi (till skillnad från många andra BBK-skivor som vanligtvis är 'bultade' eller 'halvflytande').
•  48 böjda skovlar för effektiv värmeavledning. 

Specifikationer bromsbelägg:

•  Levereras med EBC YellowStuff ™-belägg fram + bak som standard (kan levereras med andra belägg mot begäran).
•  Levereras med shims för att minska buller vid gatanvändning.
•  EBC:s speciella bakplattor i rostfritt stål minskar värmeledningen genom belägget.

 

 

RP-1 Racebelägg

EBC Brakes Racings dedikerade motorsportsbelägg RP-1™ kombinerar hög prestanda med enastående modulering och kontroll, vilket resulterar i ett racebelägg som känns unikt jämfört med andra bromsbelägg.
RP-1™ är kapabel att arbeta vid temperaturer upp till 750℃ utan att mattas av. Till skillnad från många andra ban-/racebelägg på marknaden har RP-1™ emellertid en progressiv respons, som ger bättre känsla under varje inbromsning.
Den något lägre friktionsnivån hos RP-1™ gör att bromspedalen kan arbetas hårdare, vilket är särskilt fördelaktigt för bilar som har “över-servo-känslan” från fabrik (till exempel: Mk7 VW Golf GTI, BMW M-bilar, Audi RS modeller osv.)
RP-1 ™ är särskilt lämplig för bilar som inte har ABS, där ett korrekt gensvar är viktigt för att undvika att ett hjul låses under bromsning.
(Ej godkända för gata)

•  För banbilar och tävlingsbilar.
•  För tävling och ren bankörning.
•  Lägre friktionsnivå, Snällare initialt bromssvar.
•  Rekommenderad skiva: SG2F Flytande skivor

 

RP-X Racebelägg

Efter den oerhört framgångsrika lanseringen av RP-1™ utökar EBC Brakes Racing sitt bromsbeläggssortiment för motorsport med introduktionen av deras senaste ultra-högpresterande ban- & racebelägg, RP-X™.
RP-X ™ är kapabel att arbeta vid temperaturer upp till 850 utan att mattas av, men har en något högre genomsnittlig friktionsnivå än RP-1. RP-X™: s högre friktionsnivå ger ett starkare initialt bromssvar och mer kraft under inbromsning, för en reducerad pedalinsats jämfört med RP-1™. Den högre friktionsnivån och högre initiala bromsverkan betyder att RP-X ™ är väl lämpad för under-servo-fordon (till exempel: R35 Nissan GT-R och Porsche GT-modeller).
Eftersom dessa bilar har ett bromssystem med en mer progressiv känsla, kommer det aggressivare materialet i RP-X passa bättre för att få rätt känsla vid varje inbromsning.
(Ej godkända för gata)

•  För banbilar och tävlingsbilar.
•  För tävling och ren bankörning.
•  Högre friktionsnivå, Aggresivt initialt bromssvar.
•  Rekommenderad skiva: SG2F Flytande skivor.

EBC SR Sintade Racingbelägg

Världsnyhet från EBC Racing, sintrade bromsbelägg för att klara av dem extrema kraven som ställs på banan. Sintrade belägg sorteras in i en klass helt för sig tack vare sin extrema livslängd och värmetålighet. Tester har visat en ökning av livslängd med upp till 3-5 gånger semi-metalliska belägg. Ett utmärkt val för både långlopp och sprint-racing där hög friktion vid låga temperaturer är ett måste för att prestera på topp. Det absolut bästa med sinter är att dem inte är beroende utav höga bromstemperaturer för att fungera bäst och inte vara aggressiva mot skivorna. Bäddning utav bromsarna innan en racehelg är också ett minne blott, beläggen monteras och är redo för race direkt! Vilket även öppnar upp möjligheten att snabbt och smidigt byta belägg blandning mellan heat för att uppnå optimal balans och prestanda.

SG2F Flytande skivor

EBC Brakes Racings nya sortiment av helt flytande 2-delade bromsskivor, tar högpresterande bromskomponenter till en ny kvalitetsnivå.
Efter ett omfattande utvecklingsprogram, tusentals timmars dynotestning och byggandet av en helt ny produktionslinje, kan EBC stolt lansera ett nytt sortiment av högpresterande 2-delade flytande bromsskivor. 
Under det nybildade varumärket: EBC Brakes Racing.

När EBC startade detta projekt var målet tydligt: att utveckla de bästa flytande bromsskivorna för motorsport på marknaden. Komponenterna och tekniken som används i dessa bromsskivor exemplifierar denna strävan efter den ultimata och absoluta kvaliteten, och kulminerar med en bromsskiva som uppfyller de högsta bromskraven för moderna, högpresterande väg- och racerbilar.

Dessa bromsskivor är tillgängliga via 3 olika köpalternativ:
1. "SG2F"-skivor som fungerar som en direkt ersättning för fordon där 2-delade bromsskivor är monterade som standard, t.ex. Nissan GT-R (R35). Om fordonet redan har en 2-delad stiftsdrivad bromsskiva som originalutrustning, ersätter EBC: s SG2F uppgradering sömlöst pin-bromsskivan med en helt flytande 2-delad skiva, utan att det kräver några modifikationer på bilen.
2. “SG2FC”-bromsskivor som uppgraderar originalbromsskivor till högpresterande 2-delade flytande bromsskivor*, t.ex. Ford Focus RS (mk3), Honda Civic Type R (FK8)
3. "SG2FK"-skivor som ingår i EBC Brakes Racing's Balanced Brake Kits™.
* Alla “SG2FC”-bromsskivor ersätter sömlöst originalbromsskivorna och är utformade för att passa med OEM-bromsok och belägg utan modifikation.