Racingoveraller

Flambeständigt eller Flamskyddande?

Flambeständiga tyger är tillverkade av material som i sig är brandfarliga - materialen har flambeständighet inbyggd i sina kemiska strukturer. Tyger tillverkade med dessa typer av material är utformade för att förhindra spridning av eld och kommer inte att smälta eller droppa när de är i närheten av en flamma. Eftersom flambeständiga tyger vanligtvis inte är gjorda av 100% flambeständiga material, kommer de att brinna, men kommer att göra det mycket, mycket långsamt och är ofta självsläckande.

Flamskyddande tyger är kemiskt behandlade för att brinna långsamt eller självslockna när de utsätts för öppen låga. Dessa tyger kan tillverkas av vilket material som helst, men de måste behandlas med speciella kemikalier för att klassificeras som flamskyddande.

 

Aramid

Aramidfibrer är ett flambeständigt material. Aramid anger användningen av en aromatisk fiber och tillverkas med en avancerad teknik vilket gör dem 100% syntetiska. De marknadsförs idag under olika namn som bland annat Nomex (DuPont), Kevlar, Technora, Teijconex, Tawron.

Aramidfibrer har utmärkt termisk, kemisk och strålningsbeständighet och kommer inte att brinna eller smälta när de utsätts för en flamma. Dessutom är fibern ultrastark men fortfarande lätt till sin vikt. En stor fördel med Aramidfiber är att dess egenskaper inte kan tvättas ut som kemikalier i behandlade overaller.

Inte identiskt

Racingoveraller tillverkade med delvis Aramid är inte identiska, även om de klarar minimumkraven för brandbeständiga standarderna.

Det yttre flambeständiga tyget vävs med olika procentandelar aromatiska fibrer beroende på tillverkade och modell av overall - därav prisskillnaderna. De bästa racingoverallerna är nästan 100% aramid vilket gör att du kan se den syntetiska glansen på dessa overaller samtidigt som vikten minskar drastiskt. Inom motorsport betyder ofta mindre (vikt) mer (pengar) eftersom det är toppmodern teknik. Detta brukar även ligga till grund för talesättet: ”Man får vad man betalar för”.

 

Behandlad bomull

Behandlade bomullstyger har bokstavligen behandlats med en brandhämmande kemikalie, vanligtvis appliceras denna med hjälp av en spruta. Deras fördel är låg kostnad men denna teknik utelämnar många frågor och risker för konsekvenser. Tyget är tungt med en förväntad livslängd på någonstans mellan 25-45 tvättar. Kemtvätt är också problematiskt och rekommenderas aldrig eftersom overallen kan utsättas för okända och möjligt farliga kemikalier.

Budgetprissatta SFI-overaller är ofta tillverkade av behandlad bomull, men absolut inte alla.

FIA & SFI

SFI & FIA är de främsta certifieringsråden för racingoverallers säkerhet. De arbetar separat men deras uppdrag är detsamma - att maximera förar- och fordonssäkerheten med nuvarande teknik, vetenskap och testning. De publicerar och övervakar minimisäkerhetsstandarder. SFI och FIA använder båda TPP (Thermal Protective Performance) för att korrelera sina flambeständiga klassificeringar. Deras minsta TPP-standarder är vanligtvis identiska även om FIA 2018 uppdaterade sina.

SFI 3.2A används för brandhämmande kläder, FIA använder en kod som börjar med 8856 följt av ett datum, som hänvisar till det år då homologering infördes. Den senaste är FIA 8856-2020. Deras standard på FIA 8856-2000 används dock fortfarande.

Vanligt missförstånd: En SFI 3.2A/5-overall innebär inte att dräkten har 5 lager etc.

För att nå en TPP-klassning utsätts overallmaterialet för både en direkt flamma och ett strålande värmemått. Tråden, blixtlåsen och manschetten måste också testas och uppnå önskat minikrav för en godkänd klassning.

För att underlätta förståelsen av TPP-resultaten översätts den till sekunder. I tabellen nedan.

Det är antalet sekunder tygerna förhindrar kroppen från att få en andra gradens brännskada.

SFI-klassificering TPP ValueTime till 2:a gradens brännskada.

2A/1 - 3 sekunder (TPP 6)

3.2A/3 - 7 sekunder (TPP 14)

3.2A/5 - 10 sekunder (TPP1 9)

3.2A/10 - 19 sekunder(TPP 38)

3.2A/15 - 30 sekunder (TPP 60)

3.2A/20 - 40 sekunder (TPP 80)

”DEN STRÅLANDE VÄRMEDELEN AV SPECEN ÄR BETYDANDE EFTERSOM MAJORITETEN AV MOTORSPORTRELATERADE RÄNNSKADOR ORSAKAS AV VÄRMEÖVERFÖRING SNARARE ÄN DIREKT FLAMMA. ISOLERING ÄR DET BÄSTA SÄTTET ATT FÖRHINDRA DENNA TYP AV BRÄNNSKADA. ATT ANVÄNDA FLERA LAGER AV TYG HJÄLPER TILL ATT HÅLLA VÄRMEKÄLLAN BORTA FRÅN HUDEN LÄNGRE EFTERSOM VARJE LAGER SKAPAR LUFTSPALTER SOM FÖRST MÅSTE VÄRMAS UPP. DE EXTRA SEKUNDERNA SOM UPPNÅS MED VARJE LAGER ÄR VÄRDEFULLA FÖR EN FÖRARE SOM FÖRSÖKER TA SIG UR EN BRINNANDE BIL”  (ÖVERSATT FRÅN SFI-STIFTELSEN)

 

Hur tillverkarna uppnår dessa TPP-klassificeringar beror på tyget, konstruktionen och antalet lager som används. Aramid-baserade overallers tyger är vävda med brandbeständiga trådar som Nomex. Dessa är mycket dyra trådar så företag ofta väver in i tyget med andra organiska material som bomull. Detta kan dock göra att dräkten blir mindre brandbeständig. Tillverkarna kommer sedan att lägga till fler lager för att uppnå den reglerade minimistandarden TPP. Detta gör att de billigare overallerna ofta är tjockare och tyngre.

 

 

Andra saker att komma ihåg:

Håll din overall ren och bär inte när du skruvar med din bil eller lagar mat i depån. Fett, bränsle, oljor, vätskor och deras ångor kommer att sugas in i tyget och skapa en ledning för eld, stödja lågorna och leda till en brännbar situation. Vi rekommenderar att du använder  Molecule-produkter för att bibehålla, skydda och förlänga din overalls livslängd. Molecule skapades av en racer/kemisk ingenjör speciellt för tekniska, brandbeständiga tyger. Det är inte dyrt och mycket säkrare än att ta din overall till en kemtvätt.

Här hittar du alla typer av rengöringsmedel och underhållsprodukter för din utrustning!

Luftlager och luftfickor ökar overallens flambeständighet.

  • Racingoveraller tillverkas ofta med ett quiltat mönster och används för att skapa luftfickor.
  • Tighta overaller är kontraproduktiva.
  • Att bära flambeständiga underkläder bidrar till ett positivare TPP.
  • Certifierade underkläders minsta TPP 6 lägger (minst) till ytterligare 3 sekunder (nu 5 sekunder för FIA) till dina overalls TPP-värde, utöver detta skapas ännu ett luftlager.
  • Dem flesta overaller klarar den minsta TPP-standarden – men dem bättre märken överträffar

Broderi, om den inte är tillverkad med en Aramid-tråd bör endast fästas på det 3yttre lagret av overallen. Tänk på att använda en flambeständig tråd vid montering.

Följ alltid tillverkarens instruktioner för korrekt underhåll av din overall. Dessutom rekommenderar vi att du inte hänger overallen i solen. UV-strålar är skadliga för alla Aramid-tyger och riskerar att färgen bleknar. När den inte används, eller under lågsäsong kan det vara bra att hänga overallen på galge i stället för att vika den.

 

Här kan du surfa runt bland FIA & SFI klassade Racingoveraller!

Storlek och alternativ

Vanligt misstag

Det är inte ovanligt att kunder antar att de vet vilken storlek de behöver. I hela sitt liv har de vant sig vid sin kropp och hur kläder passar. Men de flesta av oss har aldrig provat en racingoverall tidigare, så vad är chansen att vi vet vilken storlek vi behöver utan att referera till en storlekstabell?

Förmodligen är den mest ignorerade aspekten av racingoveraller att den inte ska passa perfekt när du står upp, utan snarare när du sitter i körställning. När du gör dina mätningar vill du vara säker på att sättet du tar dem på sammanfaller med hur storlekstabellen instruerar dig att göra det. Vissa storleksdiagram rekommenderar att du tar dem medan du står upp. Andra kommer att rekommendera att ta dem medan du sitter ner. Och nästan alla av dem kommer att rekommendera att du låter någon annan ta mätningarna åt dig, för att säkerställa noggrannhet.

Mät en gång till

Så varför krånglar med att använda en storlekstabellen? Eftersom det kommer att göra allt så mycket enklare för dig, från beställningsprocessen till banan. Låt oss inse det, en av de svåraste delarna med att köpa något online är att du inte kan säga om det passar. Varför inte använda ett storleksschema om det är tillgängligt. Det kommer att spara dig och din återförsäljare en enorm potentiell huvudvärk. Utöver beställningsprocessen är det också absolut nödvändigt att din overall passar ordentligt så att du kan köra bekvämt, vilket motsvarar extra säkerhet. När du är obekväm, vacklar din koncentration. Och när din koncentration vacklar på banan utsätter du dig själv och alla andra för fara.

En annan fråga som du kanske är orolig för när det gäller storlek är hur du bestämmer vilken storlek som är rätt för dig baserat på dina mätningar. Inte alla kommer att falla rätt i en viss storlek. Ofta måste du kompensera det ena eller andra som "Mina byxor kan vara lite för långa, men mitt bröst kommer åtminstone inte att komprimeras." Eller så kan du överväga en tvådelad overall, vilket ger större flexibilitet när det gäller storlek. Om du står mellan två storlekar brukar vi alltid rekommendera att du väljer den större storleken då en åtspänd overall kan påverka din körförmåga. Ett annat alternativ är att du använder dig av en customiserad overall där du kan ändra på mått exakt efter dina önskemål.

Klicka på denna länk för att komma till Sparco’s Custom Easy-program där du kan designa din alldeles egna Sparco overall!

Det sista hindret för kunder som använder storleksdiagram är de komplicerade siffrorna och måtten. Ibland kan en tillverkare att använda både tum och centimeter på sina storlekstabeller. Det finns inget bra sätt att kringgå detta, annat än att bara uppmuntra dig att vara uppmärksam när du läser instruktionerna och se till att du använder rätt enhet vid mätning.