Släcksystem

Vilket släcksystem behöver jag?

Det mest exakta svaret vi kan ge dig, som gäller för alla, oavsett var och vad du tävlar: Läs din regelbok! Skaffa en kopia av din regelbok (de flesta finns gratis online på https://www.sbf.se/) och lär dig kraven för brandsystem. Regelboken kan också vara till nytta för många andra saker - om du tror att killen framför dig fuskar behöver du en regelbok för att bevisa det. Om någon annan anklagar dig för fusk, vill du ha regelboken för att bevisa din oskyldighet.

När du kan berätta vad reglerna kräver kan vi hjälpa dig till de specifika brandsystem som uppfyller dessa krav. Om reglerna verkar lämna några gråzoner eller förvirring, kontakta den tekniska chefen i ditt område för att få den officiella tolkningen. Det är trots allt teknikchefen som avgör om ditt brandsystem uppfyller reglernas krav.

Kom ihåg att det i slutändan är ditt ansvar att se till att du beställer ett system som uppfyller dina krav. Om du säger till oss att du behöver ett FIA-klassat system och vi inte levererar, är det vårt fel och vi fixar det. Men om du inte säger till oss att du behöver FIA -godkännande, vem är då skyldig när de inte låter dig tävla?

Mina regler säger att jag behöver ett SFI- eller FIA -klassat system. Vad betyder det?

SFI och FIA är båda organisationer som publicerar minimistandarder för säkerhetsutrustning inom racing, liksom testförfaranden som är avsedda att visa att produkterna uppfyller dessa standarder. Din overall, handskar och tävlingsskor har förmodligen SFI- eller FIA -taggar.

SFI (Safety Foundation Inc) är ett nordamerikanskt partnerskap mellan tillverkare av racingutrustning och racingorganisationer. SFI -standarder krävs oftast av racingorganisationer i USA. Få länder utanför Nordamerika accepterar SFI -certifiering. SFI Standard 17.1 omfattar brandbekämpningssystem.

FIA (Federation Internationale de l'Automobile) är en europeisk grupp tävlingsorganisationer från hela världen (inklusive USA). FIA -standarder är erkända runt om i världen, med undantag för vissa amerikanska serier (specifikt kommer vissa banracing-klasser och drag-serier i USA endast att acceptera SFI -certifiering). FIA Technical List 16 täcker brandbekämpningssystem.

Lifeline har flera system som uppfyller SFI- eller FIA -kraven för dem serier som kräver detta inom den svenska motorsporten.



Är FIA bättre än SFI?

Bara om din regelbok säger så!

Ingen av standarderna anger ett särskilt släckmedel (även om vissa uttryckligen är förbjudna).

Ingen av standarderna beskriver ett system som kommer att släcka varje möjlig brand.

Ingen av standarden beskriver ett system som hindrar en bil från att brinna.

Båda standarderna låter dig välja mellan flera olika system.

Båda standarderna kräver omcertifiering vartannat år.

Båda standarderna kräver att du följer tillverkarens instruktioner.

 

  

Vad är skillnaden mellan släckmedlet?

Låt oss börja med att prata om elefanten i baksätet - Halon. Halon var ett gassläckningsmedel som kvävde elden och kylde glöden för att minimera risken för åter antändning. Det lämnade inga rester, så det krävde ingen rengöring. Det var osynligt, så det försämrade inte synen. När det väl hade spridits kunde du inte ens säga att det hade använts. Det var ett mirakel av modern vetenskap som faktiskt var för bra för att vara sant: Halon var fast besluten att vara skadlig för miljön och potentiellt giftig i höga koncentrationer. Produktion av Halon förbjöds över hela världen på 90-talet och användningen av Halon var förbjuden i de flesta länder för flera år sedan. SFI och FIA förbjuder nu specifikt användning av Halon i brandsystem.

FE-36 ™ ersätter DuPont ™ för Halon. FE-36 beter sig på samma sätt som Halon, men med lägre toxicitet och noll ozonnedbrytning. De SFI-godkända system som vi för närvarande erbjuder använder FE-36 släckmedel.

Novec 1230 ™ är 3M’s ersättare för Halon. Novec beter sig på samma sätt som Halon, men har ingen ozonförhärdning. Det är effektivt giftfritt, så det är godkänt för användning i trånga utrymmen. Några av de FIA-godkända system vi erbjuder använder Novec.

AFFF (Aqueous Film Forming Foam) är en tvålvätska som kommer ut som ett skum. Skumningen hjälper den att nå in i skrymslen, där den täcker ytor för att kväva en eld. Nackdelen är att AFFF kommer att kräva sanering efteråt. En bra sköljning kommer att bli av med det, men det betyder att allt blir blött. De flesta AFFF kan också frysa vid extremt låga temperaturer, vilket kan skada din flaska. Vi erbjuder både FIA-godkända och icke-certifierade system som använder AFFF.

När du väljer ett släckningsmedel, kontrollera din regelbok för att vara säker på att ditt val kommer att vara lagligt.

Elektrisk vs Mekanisk?

Elektriska System är normalt dyrare, men de erbjuder större flexibilitet. Ett elektriskt släcksystem kan använda så många avtryckare som du vill, och flaskan kan placeras var du vill. Du kan lägga flaskan i bagageutrymmet och ha separata manöverbrytare för förare, medförare och räddningspersonal. Typiska elektriska system (inklusive alla elektriska system) körs på ett separat 9-voltsbatteri. De kopplas inte till bilens batteri. Du behöver grundläggande färdigheter inom elinstallation för att installera ett elsystem till sin brandsläckare.

Mekaniska system kan vara lite mer okomplicerade och där med billigare, men de har fler begränsningar. Flaskan måste installeras tillräckligt nära föraren för att manöverdonet ska vara inom räckhåll. (Glöm inte att vajern förmodligen måste göra en 180 graders böjning i ena eller båda ändarna!) De flesta av de mekaniska systemen vi erbjuder har möjlighet för dubbla vajrar vilket betyder att montering av aktiveringshandtag är möjlig för både in och utsida av bilen.

När du väljer aktiveringstyp, kontrollera din regelbok för att vara säker på att ditt val kommer att vara godkänt.



Jag har mitt system, men jag vill inte ansluta så många munstycken (eller jag vill ha mer). Kan jag lägga till och välja bort munstycken?

Nej. Släcksystemen är konstruerade, testade och certifierade för att använda ett visst antal munstycken. Att ändra antalet munstycken upphäver certifieringen. I de flesta fall kan det också drastiskt förändra systemets prestanda och därmed till det sämre.

 

Var ska jag installera munstyckena?

Läs först instruktionerna som följde med systemet. FIA-godkända system anger munstycksplatserna, och du måste följa dessa instruktioner för att certifieringen ska vara giltig.

För det andra, kontrollera din regelbok. Om instruktionerna inte anger munstycksplats kan din regelbok.

Om instruktionerna och reglerna båda lämnar platsen upp till dig, beror det rätta svaret på hur många munstycken systemet har. Ett system med två munstycken i en formelbil kommer att vara en helt annan installation än ett system med 6 munstycken i en rallybil. Men vissa grundläggande regler gäller.

Tänk först på att jobbet med ett släcksystem är att skydda föraren (och medföraren). Dessa system är inte utformade för att stoppa en bil från att brinna - det är säkerhetspersonalens jobb att titta på hur många brandsläckare dem är utrustade med. Ditt brandsläckningssystem bör vara inrättat så att det ger dig tid att stanna bilen och komma ut säkert.

Varje bil kommer att ha två huvudmål: 1. Föraren. 2. Den mest troliga antändningskällan. Normalt bör minst hälften av munstyckena täcka föraren. Resten ska vara riktad där de kan släcka en eld där den börjar, innan den har en möjlighet att sprida sig.

Placera inga munstycken så att de riskerar att sprida släckmedel mot förarens hjälm. Om du installerar ett gassystem (FE-36, Novec, etc), försök att undvika att placera munstycket för nära föraren. Gasen i dessa system kommer ut så kallt att det (teoretiskt) kan orsaka frostskador.

"Sannolikt antändningskällor" betyder det som är mest troligt att bli för varmt. Det här kan vara en turbo, ett avgasrör, ett knippe ledningar eller till och med förgasaren som är benägen att baktända. Om en bränsleslang eller oljeledning går nära en av dessa hotspots är det en så kallad riskkälla för brand.

Kom ihåg att det här inte är precisionsmunstycken. Munstyckena är utformade för att spraya i ett dimmönster. Det är bra att komma nära målet men om du kan täcka ett sekundärt mål med samma munstycke är det ännu bättre. Kan till exempel ett av dina cockpitmunstycken också träffa kabelstammen vid instrumentpanelen? Kan ett motorrumsmunstycke täcka både ett avgasrör och en bränsleledning? Öppensinnad installation är en fördel för ett säkert montage av ditt släcksystem.

 

 

Hur är det med bränslecellen? Det finns mycket bränsle i detta område!

Faktum är att det finns så mycket bränsle att ditt släcksystem inte kommer att kunna släcka en eld där. Men bra att ha med sig i tanken är att bränder sällan startar i bränslecellsområdet.

Kom ihåg att syftet med ett brandbekämpningssystem är att köpa tillräckligt med tid för att få bilen stoppad så att du kan ta dig ut på ett säkert sätt. Om du riktar munstyckena där en brand sannolikt kommer att starta kan du ha en chans att släcka elden innan den någonsin når bränslecellen.

Om du vill ha ett system som kan släcka en brinnande bränslecell, bör du överväga att köra en av säkerhetsbilarna.


Vad handlar datumet på etiketten om?

SFI och FIA kräver båda att flaskorna ska certifieras vartannat år. Omcertifieringen måste utföras av tillverkaren eller deras auktoriserade representant. Detta kan ta några dagar (plus transporttid fram och tillbaka). Det är viktigt att planera för denna stilleståndstid och implementera den i ditt tävlingsschema. En rekommendation är att vara ute i god tid när din racingsäsong ligger i vila, detta gör att du med säkerhet inte riskerar att gå miste om den vitala tiden bakom ratten vare sig det handlar om test eller tävling. Bra att ha med sig är att en släckare måste omcertifieras minst vartannat år men du kan göra det oftare än så.

Autoracing är ett fabriksgodkänt servicecenter för Lifeline Zero 2000 samt Lifeline Novec 360-system. Alla andra typer av system från Lifeline har vi godkänt mandat från Lifeline att i samarbete med dem ge kunden möjlighet till service men dessa system måste skickas direkt till tillverkaren för service.

Flaskor som har passerat det obligatoriska servicedatumet kan inte certifieras eller fyllas på igen. Det betyder inte att en flaska som går ut på måndag måste kasseras på tisdag, men det betyder att om du ignorerar det obligatoriska återcertifieringsschemat kan vi inte hjälpa dig.

Den totala livslängden från installationsdatumet är för närvarande begränsad till 6 år för SFI -system och 10 år för FIA -system. När flaskan når slutet av sin livslängd måste du köpa en ersättningsflaska vilket vi tillhandahåller för dessa situationer så du som kund alltid kan få samma snabba service som vid en vanlig service!


Installationsgranskning

Låt oss först klargöra några av de viktigaste punkterna om installationen.

Följ tillverkarens installationsanvisningar (om du inte gör detta upphävs alla certifieringar).

Använd alla munstycken som medföljer i satsen (tillägg eller uteslutning av munstycken upphäver alla certifieringar).

Placera munstyckena enligt tillverkarens instruktioner.

Om tillverkarens instruktioner inte anger munstycksplats, följ din regelboks riktlinjer.

Om din regelbok inte anger munstycksplats, installera minst hälften av munstyckena i cockpit för att skydda föraren (Och eventuell passagerare). Installera de återstående munstyckena så att de täcker alla troliga antändningskällor (turbo, avgasrör osv.).

 

Efter installation

Precis som alla andra viktiga delar av en racerbil kräver brandbekämpningssystemet regelbunden inspektion och underhåll. Det är en säkerhetsutrustning, så försumma det inte!

Före varje körning: Testa batteriet och aktivera systemet (elektriska system). Ta bort alla säkerhetssprintar från manövermekanismen (mekaniska system).

Efter varje spårpass: Frånkoppla systemet (elektriska system). Sätt tillbaka minst en säkerhetssprintar i manövermekanismen (mekaniska system).

Före och efter varje tävlingshelg eller testdag (utöver kontrollerna varje session): Kontrollera ledningarna (elsystem). Koppla bort och kontrollera vajer och utlösningshandtag för korrekt funktion (mekaniska system). Kontrollera att manometernålen är i det gröna området (trycksatta system). Kontrollera systemets förfallodatum (SFI- och FIA -system). Kontrollera släckmedelsrören efter knäckar och sprickor. Kontrollera att alla munstycken fortfarande finns och är fira från smuts och eventuella däcksrester.

Före och efter varje säsong (utöver varje session och varje händelsekontroll): Koppla ur urladdningsledningarna från flaskan och rengör nogrannt. Ta bort flaskan och undersök om den är skadad. Väg flaskan för att se till att den är full. Förvara flaskan på ett torrt område vid en stabil temperatur. (Det betyder att du tar in flaskan i ditt hus eller värmegarage för vintern, särskilt om temperaturen förväntas sjunka under fryspunkten. Framför allt AFFF kommer att frysa om det blir för kallt, vilket kan orsaka att flaskan spricker.)

Om systemet misslyckas med någon av dessa tester, tävla INTE med det förrän problemet har åtgärdats! Du riskerar din och andras säkerhet.

 

Tjänstens förfallodag och certifiering

SFI och FIA kräver båda att flaskorna ska certifieras vartannat år. Omcertifieringen måste utföras av tillverkaren eller deras auktoriserade representant. Detta kan ta några dagar (plus restid fram och tillbaka). Det är viktigt att planera för denna stilleståndstid och implementera den i ditt tävlingsschema. En rekommendation är att vara ute i god tid när din racingsäsong ligger i vila, detta gör att du med säkerhet inte riskerar att gå miste om den vitala tiden bakom ratten vare sig det handlar om test eller tävling. Bra att ha med sig är att en släckare måste omcertifieras minst vartannat år men du kan göra det oftare än så.

Autoracing är ett fabriksgodkänt servicecenter för Lifeline Zero 2000 samt Lifeline Novec 360-system. Alla andra typer av system från Lifeline har vi godkänt mandat från Lifeline att i samarbete med dem ge kunden möjlighet till service men dessa system måste skickas direkt till tillverkaren för service.

Flaskor som har passerat det obligatoriska servicedatumet kan inte certifieras eller fyllas på igen. Det betyder inte att en flaska som går ut på måndag måste kasseras på tisdag, men det betyder att om du ignorerar det obligatoriska återcertifieringsschemat kan vi inte hjälpa dig.

Den totala livslängden från installationsdatumet är för närvarande begränsad till 6 år för SFI -system och 10 år för FIA -system. När flaskan når slutet av sin livslängd måste du köpa en ersättningsflaska vilket vi tillhandahåller för dessa situationer så du som kund alltid kan få samma snabba service som vid en vanlig service!

 

Några fler åtaganden du bör ha i åtanke

Om du tar din racerbil till bilutställningar, eller om du tillåter unga racing fans att sitta i bilen, avaktivera systemet i förväg. För ett elsystem betyder det att stänga av och koppla bort ställdonet. För ett mekaniskt system betyder det att du sätter in säkerhetsprintarna vid aktiveringshandtaget och vid flaskhuvudet (eller kopplar bort dragkabeln helt). Det är lätt hänt att unga människor drar i spakar och flippar på knappar, inte bara detta är en risk utan även att man fastnar i handtaget och detta kan då utlösa ett icke säkerställt system.

Dubbelavkopplingstricket rekommenderas också varje gång du arbetar med (i) bilen nära ställdonet. Det är mycket lätt att stöta till ställdonet eller fasta i handtaget i ett trångt utrymme som i en racebil.

Om nålen på din manometer är någonstans i den gröna zonen, har ditt system tillräckligt med tryck för att fungera korrekt. Det spelar ingen roll om det är i det tredje eller nedre kvartalet, så länge det är i den gröna zonen. (Om ändarna på den gröna zonen inte var bra, skulle de inte vara gröna!)

Manometernålen rör sig när temperaturen ändras. När flaskan värms upp kommer innehållet att expandera, vilket ökar trycket. Om nålen hamnar ovanför den gröna zonen efter ett lopp, försök att lägga till lite isolering för att hålla flaskan lite svalare.

Skydda flaskans etikett (er) från repor och stötar. Och vad du än gör, ta inte bort etiketterna! Du kommer att behöva hänvisa till dessa etiketter många gånger under systemets livslängd. Om en teknisk inspektör inte kan läsa servicedatumet eller certifieringsetiketten passerar bilen inte kontrollen. Om du inte kan läsa tillverkarens namn vet du inte vart du ska skicka det för service. Om vi ​​inte kan läsa serienumret kan vi inte fylla på eller certifiera flaskan på nytt vid service. Om du inte kan läsa flaskans storlek vet du inte vad du ska beställa nästa gång när flaskans datum passerat. En bit klar förpackningstejp över etiketten hjälper. Att rotera flaskan så att etiketten är skyddad (men ändå synlig, även om du måste använda en spegel) hjälper ännu mer.